top of page

Kapitel VII Exempel Anekdoter


Kan ta ett internationellt exempel då risken för outning är mindre:

När Kina precis var i slutet på sin första stora värvningsboom fick jag i uppdrag av ett Asiatiskt bolag som skulle in på Kinesiskan marknaden om att rekomendera spelare till en icke namngiven Kinesisk klubb. Spelarna skulle vara Sydamerikaner dock inte Brasilinare helst 9’or eller 11’or. Idag förstår jag att klubben redan hade en ingång i Brasilien och här var det ett par “direktörer” som såg sin chans att få en större bit av kakan om man medialt byta inriktning mot andra sydamerikanska marknader.

Jag ringde runt och facebook’a med mina kontakter i Sydamerika lärde mig om vilka spelare som var intressanta i vilka ligor och sedan såg jag kanske ett 40 tal matcher på wyscout inom loppet av två veckor. Första valet inom budgeten föll på Sebastian Driussi i River totalt rekommendera jag runt 4 spelare. Feedbacken tillbaka var att nu skriva en till rapport på en sydamerikansk spelare som numera spelade i Europa vi kan kalla honom Chico. Så började kolla in Chico med någon som är van att läsa spelarstatistik så var alla varningstecknen där. Han hade dominerat som tonnåringar i sydamerika bli värvad av engelsk toppklubb och spelade nu i Balkan. I Balkan hade första säsongen varit bra för att målen sedan började avvika och till följd av detta även speltiden. En timmas titt på hans senaste matcher (då han sällan gjorde 90) bekräfta av detta, han hade tappat mycket av sin spets som byggde på hans snabbhet. Chico var slut och var på sin höjd lika bra som mitt sämsta budgetval från Sydamerika. Jag skrev således rapporten så ärligt som jag kunde skrev att detta en spelare som troligen pga av skada aldrig kommer varken nå den höjd han har eller potential han har i sig. Efter ett tag fick jag ny feedback från min uppdragsgivare han undrande om man inte kunde tolka om eller hitta en vinkel där spelaren kan återvända till sin gamla karriärkurva och således haussa honom. Jag sa att han är välkommen att göra vad han vill med rapporten då den är hans och han har betalt för den men att mitt namn inte ska stå med då. Senare när hela affären lagt sig (klubben bestämde sig för att köra kvar på Brasilien spåret). Så uppdagades det mycket senare då jag och denna uppdragsgivare gjort mycket affärer tidigare så berätta han vad han hade hört. För att ge lite kontext personerna i det här investeringsbolaget är ändå “luttrade” personer de har varit i de flesta av Asiens länder haft uppdrag för FIFA och AFC har större förståelse för nepotism, gåvopolitik och annan form av korruption än vad gemene Svensk har. Han sade att en av direktörerna han hamnande närmast hade anförtrott hela delen till honom dels för att han tyckte synd om snubbens naivtet men också för att det skapade frustration i förhandlingarna.


Det övergripande syftet med övergången i princip alla Kinas övergångar var att “packa agentarvodet”. Den viktigaste variabeln i affären blir således agenten allt handlar om att relationen och förtroendet finns där att han ska kunna dribbla bort en stor del av övergångssumman och att deras “cut” sedan ska kunna återfinnas på deras konton utan risk för spårning. Vem spelaren är eller hur pass mycket nytta han gör i laget är sekundärt då det i slutändan bara ska gå att kunna sälja till pressen och allmänheten på ett övertygande sätt. Klubben hade givetvis koll på att Chico var slut som artist de hade även scouter och verktyg som alla beställningar och rekommendationer de fick in, men så länge då sportläsare allmänheten och sportmedia i väst kunde fortsätta odla myten om att det är dumma naiva Kineser som värvar huvudlöst så kunde media fortsätta.




70 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Förord:

Bakgrund: Det här är en aspekt som bara drygt 300-400 personer känner till i Sverige, därför är risken för outning oerhört stor. Bakgrunden till att jag skriver detta är denna att aspekten är för att

Kapitel I: Pengatvätt som samhällsfenomen:

Pengatvätt har väl alltid förekommit så länge man har applicerat någon form av skatt. Svenska Wiki definierar detta på två sätt: Svarta pengar kan vara av två slag: Pengar som erhållits direkt frå

Kapitel II: Pengartvätt inom Fotbollen:

Pengartvätt har alltid förekommit inom professionell fotboll. Sporten bjöd in till det på ett oskyldigt sätt men samtidigt uppenbart. Vi kan gå tillbaka till tidigt 1900 tal då de första Engelska och

Inlägg: Blog2_Post
bottom of page